zde se nacházíte:
Úvod > Články

Facebook ví, jak vás sledovat pomocí prachu na objektivu fotoaparátu / 2. část

05.03.2018 | F-Secure

Zaměstnanci společnosti Facebook a dodavatelé, kteří jsou autory patentů, opakovaně vysvětlují, proč je sekce Koho možná znáte pro síť tak zásadní: lidé, kteří mají více přátel, používají Facebook častěji a podívají se na více reklam.

Bez této funkce by 500miliardové monstrum, jímž Facebook je, vydělávalo méně peněz. To může být důvod, proč se uživatelé nemohou rozhodnout tuto funkci nepoužívat, dokonce ani když to pro ně nese rizika.

"Od lidí s nízkými počty přátel - obvykle jsou na Facebooku noví - jsme se dozvěděli, že doporučení, která poskytujeme, jim pomáhají cítit se více zapojeni, a my budeme tedy nadále usilovat o to, aby byly naše návrhy tak relevantní, jak jen to půjde," vyjádřil se mluvčí Facebooku e-mailem. "Ohledně toho, jak sekce Koho možná znáte funguje: upřednostňujeme návrhy založené na společných přátelích, protože pokud máte s někým společné přátele, je to dobrý signál, že byste se mohli chtít s lidmi přátelit na Facebooku."

První patent Facebooku týkající se PYMK byl podán v roce 2010, dva roky poté, co byla tato sekce spuštěna. Zaměstnanci Facebooku v něm uvádí, proč jsou doporučení přátel tak podstatná:

"Systémy sociálních sítí si cení propojení uživatelů, protože lépe propojení uživatelé obvykle využívají sociální sítě více, čímž se celkově zvyšuje zapojení uživatelů a z čehož vyplývá lepší uživatelská zkušenost."

V patentu podaném o dva roky později zaměstnanci z growth týmu Facebooku popisují, proč je důležitá angažovanost uživatelů. Vede totiž k "přímo úměrnému nárůstu například reklamních příležitostí."

Jinými slovy, sekce Koho možná znáte je zásadní pro celkové finanční výsledky Facebooku. Proto byl první patent na toto téma zaměřen na proces, jak zvýhodnit doporučení přátel lidem, kteří jich na seznamu moc nemají. Další podání pak patentuje agresivní zobrazování kolonky Koho možná znáte těm, kteří Facebook příliš často nepoužívají.

Druhý patent se týkal něčeho, co vám Facebook v současné době neumožňuje: roztřídění jeho doporučení přátel a rozřazení do kategorií podle rodného města, počtu společných přátel nebo jejich zájmů. (Pokud byste opravdu chtěli něco takového udělat, vyzkoušejte naši aplikaci PYMK Inspector, která vám pomůže uspořádat návrhy podle společných přátel.)

Jeden z dalších patentů se zaměřuje na zjišťování toho, kdo jsou vaši příbuzní. Píše se v něm, že je možné na to přijít na základě "externích zdrojů, databází třetích stran atd." Když mi ale Facebook navrhl ke spřátelení příbuzného, o kterém jsem ani nevěděl, vzápětí se firma vyjádřila v tom smyslu, že pro sekci Koho možná znáte nepoužívá informace od třetích stran ani obchodníků s daty.

Zatímco Facebook tvrdí, že se často snaží i o patenty technologií, jež nikdy nepoužívá, existuje jedna věc, kterou dělá - a na niž podal od roku 2010 několik patentů, protože tak dobře funguje - a to je vytváření stínových profilů za účelem propojování uživatelů. Facebook shromažďuje všechny kontaktní informace, které o vás může najít v adresářích ostatních uživatelů, a poté je přidruží k vašemu účtu - ačkoliv ne na místě, kde byste je mohli vidět nebo odstranit. Potom tyto informace použije a navrhne vám propojení s dalšími uživateli, u nichž nalezl vaše kontaktní údaje. Řečeno jazykem patentů, jedná se o "přiřazování nově získaných kontaktních informací k uživatelským profilům uloženým v systému sociální sítě."

Dále si můžete přečíst, jak samotný Facebook popisuje proces, jehož pomocí se snaží přijít na každého, s kým jste se kdy potkali. 

Uživatelské profily mohou obsahovat neúplné nebo zastaralé informace, které omezují schopnost systému sociální sítě identifikovat další uživatele systému sociální sítě vhodné pro propojení s novým uživatelem. Pro přesnější identifikaci uživatelů si systém sociální sítě ukládá záznamy kontaktů získané od nového uživatele a přidruží každou uloženou kontaktní položku k uživatelskému profilu, který obsahuje informace odpovídající detailům v položce kontaktu. Následně jsou získané záznamy kontaktů porovnány s uživatelskými profily a již uložené položky kontaktů jsou přidruženy k novému uživatelskému profilu za účelem identifikace odpovídajících informací. Pokud informace v profilu nějakého uživatele nebo v uložené položce kontaktu přidružené k tomuto profilu odpovídá nově získané položce kontaktů, uživatel spojený s tímto uživatelským profilem je navržen pro navázání spojení. Propojování nově získaných kontaktů s profily uživatelů doplňuje uživatelské profily o nový obsah, což umožňuje identifikaci většího počtu potenciálních propojení s dalšími uživateli a zvýšení interakce uživatelů se systémem sociální sítě. 

Zvýšení interakce uživatelů samozřejmě znamená více příležitostí k tomu, aby se podívali na reklamy. 

Vzhledem k tomu, že Facebook stále roste, díky nákupu aplikací a získávání nových uživatelů z různých demografických skupin a zemí, udělá, co je v jeho silách, aby propojil nově příchozí s více než miliardou stávajících členů. Nemůžeme vědět, kdy nebo jestli se Facebook opravdu uchýlí k prohlížení digitálních fotografií a hledání prachu nebo využije data z gyroskopů telefonů, aby lépe zmapoval vztahy mezi všemi lidmi na světě. Nicméně díky Patentovému úřadu USA teď přinejmenším víme, že si myslí, že jsou tyto věci možné.

Na základě úvah, které se interně ve společnosti Facebook odehrávají, je těžké nezačít o ní přemýšlet spíše jako o špionážní službě než o sociální síti. Pokud by zmíněné metody byly uvedeny do praxe, jednalo by se o neuvěřitelně invazivní úroveň sledování za účelem navrhování propojení s lidmi, u nichž si možná ani nepřejete, aby Facebook věděl, že je znáte.

(2/2)

Zdroj: Gizmodo.com