zde se nacházíte:
Úvod > Články

3 důvody, proč by vás Google nebo Facebook mohl odposlouchávat (a co s tím můžete dělat)

20.05.2019 | F-Secure

Proč by vás vlastně Google a Facebook odposlouchávat neměli?

Ani jedna z těchto společností rozhodně není nijak zásadně proti tomu, že bude sledovat zhruba všechno, co děláte. Abyste zjistili, kolik toho o vás tyto firmy vědí, podívejte se na Facebooku na svůj „Seznam zájmů“ nebo na Googlu na položku „Moje aktivita“. (Když už tam budete, možná by bylo dobré některé věci rovnou vymazat.)

Obzvláště zmíněná stránka na Googlu šokuje spoustu uživatelů, kteří ani mnohdy nevědí, že nějaký účet na Googlu mají. Pokud jste se někdy přihlásili k libovolnému produktu od Googlu, YouTube nevyjímaje, tak ho máte. A pokud jste nijak neupravovali „Ovládací prvky aktivity“, tento Google účet sleduje vše, co děláte, na jakémkoliv prohlížeči, na němž jste přihlášeni, na kterémkoliv zařízení, jež používáte. 

Pro Google a Facebook jste „produkt“

Jedním z nejpopulárnějších klišé o internetu je, že pokud za produkt neplatíte, jste jím vy. I když toto otřepané tvrzení není vždy pravdivé, v případě Facebooku a Googlu rozhodně platí.

 „Mluvíme o společnostech, které žijí z reklamy a mají přístup k zařízením, na nichž jsou mikrofony,“ řekl Janne Kauhanen, moderátor našeho podcastu Cyber Sauna. „Tato otázka má tedy jistě své opodstatnění.“

Nezdá se, že by neustálé sledování nějak výrazně změnilo chování uživatelů na internetu. Ovšem vyhlídka, že se vaše zařízení změní na „odposlouchávací“, by vás vyděsit mohla.

V roce 2016 Facebook veřejně prohlásil, že nikoho za účelem nabízení reklamy a obsahu neodposlouchává. Mějte však na paměti, že tento web nedávno vyčlenil až 5 miliard dolarů na placení pokut za případné narušení soukromí, což je pro největší sociální síť na světě ekvivalentem „pokuty za parkování“. Bez ohledu na to, jak důkladně pročítáte uživatelské smlouvy a sdělení od technologických gigantů, zaručuji vám, že mají určitě více právníků než vy.

V každém ujištění, které vám Facebook nebo Google poskytuje, se vždy najde manévrovací prostor. Jak ale upozorňuje Janne, kdyby se opravdu zjistilo, že některá z těchto společností využívala hlasové záznamy ke sledování uživatelů, byla by to „katastrofa v oblasti vztahů s veřejností“.

Přece jen ale chvíli spekulujme o tom, proč by i tak bylo možné, že vás třeba právě teď odposlouchávají.

 1. Možná jste Googlu a Facebooku povolili přístup ke svému mikrofonu.

Pokud máte smartphone, můžete si hned zkontrolovat, které aplikace mají přístup k vašemu mikrofonu a mohly by vás tedy teoreticky právě nyní odposlouchávat.

Na iPhonu přejděte do položek Nastavení > Soukromí > Mikrofon, a pokud má Facebook nebo Google přístup, můžete ho pro jeden nebo oba zrušit. Také můžete zakázat přístup dalším aplikacím, včetně Safari nebo jakéhokoliv prohlížeče, na němž jste přihlášeni k Facebooku.

Na telefonu s Androidem musíte zkontrolovat přístup k mikrofonu jednotlivě pro každou aplikaci. Přejděte na Nastavení > Aplikace > Správce aplikací. Tam uvidíte Facebook, pokračujte na Oprávnění > Vypnout mikrofon.

Po vypnutí mikrofonu nebudete moci natáčet videa se zvukem prostřednictvím aplikace Facebook. Nadále to však půjde pomocí běžné videoaplikace a pak je můžete na Facebook nahrát bez zbytečných starostí.

2. A jak jinak to mají „vylepšit“!?

Amazon nedávno přiznal, že jeho zaměstnanci poslouchají konverzace zachycené Alexou, domácí asistentkou aktivovanou hlasovým příkazem. Reakce maloobchodního giganta byla v podstatě tato: „Samozřejmě, že posloucháme. Musíme!“

V prohlášení uvedli: „Tyto informace nám pomáhají trénovat naše rozpoznávání řeči a systémy pro porozumění přirozenému jazyku, aby Alexa rozuměla vašim požadavkům a abychom zajistili, že bude tato služba dobře fungovat všem.“ Pokračovali tvrzením, že zavedli přísná „technická a provozní bezpečnostní opatření“ prosazovaná „politikou nulové tolerance“.

Pro zajištění kvality rozpoznávání řeči je třeba sledovat efektivitu. Mnozí lidé se přesto domnívají, že se to neděje „na divoko“ prostřednictvím nic netušících uživatelů. Zdá se ale, že v tomto případě tomu tak je. A uživatelé s tím pravděpodobně souhlasili, když přijali smluvní podmínky těchto zařízení. 

3. Aplikace aktivované hlasem poslouchat musejí.

Může se to zdát zcela zřejmé, ale některé aplikace jste si vybrali právě proto, že chcete, aby vás poslouchaly. 

Možná nečekáte, že by to dělal Facebook nebo Google Search. Nicméně byste nepoužívali OK Google nebo Google Asistenta, kdyby vás tyto aplikace neposlouchaly. Pokud očekáváte, že bude Google ignorovat obrovské množství dat, která nashromáždí pomocí hlasových interakcí, žijete ve špatné dimenzi. 

To nás přivádí k důvodu, proč tyto společnosti zřejmě ještě vaše mluvené konverzace nesledují.

Jejich sledování je už tak zatraceně dobré.

Mnozí z nás mají zkušenost s tím, že se věc, kterou jsme předtím vyhledávali, začne objevovat v řadě online reklam. Ale už jste někdy viděli reklamu na něco, o čem jste se v přítomnosti svého telefonu pouze zmínili?

Je to běžný jev.

Sandy Parakilas, bývalý manažer operací Facebooku, si ale myslí, že je nepravděpodobné, že by naše mluvená slova byla sledována stejným způsobem jako naše klikání a vyhledávání. A tyto firmy popravdě ani nemusí zajít tak daleko, vzhledem k tomu, kolik informací už o nás mají. 

„Vědí toho o vás ohromné množství, což jim umožňuje odhadnout, co vám mají inzerovat, a díky čemuž jsou až záhadně přesní,“ uvedl Parakilas.

Za obrovské vymoženosti, které nabízí digitální technologie, bohužel platíme svým soukromím.

Facebook a Google jsou dvě z nejrychleji rostoucích firem v historii civilizace. A to se nestalo proto, že lidé v jejich vedení posedávali a pečlivě zvažovali, jaké důsledky bude mít jejich stále se rozšiřující dosah do našich životů.